Maturita a učení - 2.část

03.11.2019

Zdravím, mám tu pro vás pokračování rad, nápadů a především pomůcek při učení.

  • Vlastní zápisky a výtah z učebnic.

Dle mého názoru není vůbec na škodu vytvořit si vlastní výtažek z učebnic. Na většině středních škol se tento způsob i předpokládá, proto ty učebnice taky máme. Jde o to, že kantor pouze vyloží žákům látku a oni si musí vytvořit vlastní poznámky během hodiny. Zbylé informace musí vyhledat v učebnicích nebo v knihách či na internetu. Zde je dobré využít zvýrazňovače nebo si přečíst jeden až dva odstavce, ty si zjednodušit tak aby se vám o daném tématu mluvilo lépe. Tato metoda je jedna z nejvhodnějších alespoň podle mě. Bohužel tato metoda zabírá nejvíce času. Některé vysvětlivky v učenicích mohou být napsány poněkud složitě a zdlouhavě.

  • Desky

Další užitečnou pomůckou jsou desky, kam si můžete dávat veškeré papíry, aby se vám neválely všude po pokoji. Desky mohou usnadnit práci zvlášť při přípravě na důležitou zkoušku. Můžete si desky rozdělit pomocí barevného papíru pro jednotlivé předměty nebo mít jedny desky na jeden předmět a druhé na další. Mě osobně se tak lépe učily knížky na maturitní zkoušku. Snadno jsem si tak rozdělila témata na dějiny umění, kde toho bylo poměrně dost a udělala si přehled děl, autorů za pomocí obrázků. Desky jsem poté dala do šuplíku a nikde mi nepřekážely hromady papírů.

  • Pomoc od druhých.

Pokud jsem měla psát test nebo mě čekalo zkoušení, využila jsem spolusedící a učily jsme se společně. Bud jsme si látku přeříkávaly, nebo spolužačka přečetla část probírané látky a já jsem se snažila říct, co jsem si zapamatovala z toho, co řekla. Také jsme se vzájemně zkoušely, a pokud jedna z nás něco nechápala, pokoušely jsme si vše navzájem vysvětlit. Zkoušení mezi sebou jsme vždy braly velmi vážně a jedna do druhé jsme tloukly otázky a odpovědi. Také jsme se snažily vymýšlet různé pomůcky a přirovnání abychom si zapamatovaly informace. Do této metody se většinou zapojila celá třída. Během přestávky jsme se tedy stihli doučit většinu věcí nebo si opsat poznámky, které nám chyběly. Před důležitými testy nebo zkouškami, jsme většinou seděli u jednoho většího stolu a já připravila své kartičky. Rozdělené podle témat a předmětů. Pokud se jednalo o náročnější věc, tak ten kdo měl odpovídat řekl vše, co k dané otázce věděl. Poté zbytek skupiny přidal chybějící informace. Ten kdo byl tázán to poté, zopakoval veškeré informace a nejlépe to další dva lidi zopakovali znovu. Tím jsme se nutili zapamatovat všechny důležité informace. Většinou jsme se u této metody i dost nasmáli a spolužáci tento můj způsob vyžadovali u většiny testů.

  • Obrázky a dokumenty

Pokud studujete nějaký umělecký obor, je tu velká pravděpodobnost, že vaším hlavním tématem budou dějiny umění a tím pádem architektura, malba, sochy a užité umění. Po žácích se vyžaduje, aby uměli rozeznat jednotlivá díla, přiřadit autora a zařadit do jednotlivých období. Tento úkol bývá asi ten nejtěžší pro většinu žáků. Pro tuto situaci jsou nejvhodnější obrázky a různé dokumenty. Pokud si některá díla nepomatujete je dobré si jejich fotografie vytisknou a na druhou stranu napsat poznámky (popis, dobu, materiál techniku) Tím, že danou věc uvidíte na obrázku, máte větší šanci ji poté poznat a popsat. Pro někoho jsou ovšem vhodnější dokumenty. Lépe si pak zapamatují důležité informace, pokud dokument pojednává o daném období, architektuře nebo umělci. Hodně těchto dokumentů se dá nejít na www.youtube.com nebo také na ulož.to a jiných stránek. Já osobně tento způsob učení doporučuji. Je to dobré odreagování a příjemnější způsob učení.

  • Pomůcky k učení

Při učení dochází k velice snadnému rozptýlení. Proto doporučuju si k učení udělat malou svačinu, džbán vody, čaje nebo kávy a také si dát na sůl nějaké sladkosti, které můžete využít jako motivaci a odměnu za správně zodpovězenou otázku. Tento způsob jsme také hodně využívali ve třídě, pokud jsme se učili ve skupině. Dali jsme doprostřed stolu hromady jídla a v průběhu učení jsme uždibovali. Ostatní tak neměli hlad, zabavili se a díky tomu se lépe soustředili. Jídlo jsme také využívali na uklidnění nervů. Díky tomu bylo učení alespoň na chvíli zábavné.

  • Nahrávky

Mým nejčastějším způsobem učení je číst si látku na hlas. Bohužel i tato metoda má svém mouchy a nedá se využít všude. Proto doporučuji si látku nahrát nebo si stáhnout např. audio knihy. Poté ať už budete kdykoliv stačí si jen dát do uší sluchátka a poslouchat. Hodně lidí si takto látku zapamatuje mnohem rychleji, než když si jí přeříkávají neustále dokola.

  • Hledání informací na internetu

Samozřejmě jednou z nejpoužívanějších metod je hledání na internetu. Zvlášť pokud píšeme referáty nebo vytváříme prezentace. U této metody je bohužel jedno dost velké riziko. Na internet může psát kdokoliv cokoliv, a proto můžou být nějaké informace nepřesné nebo chybné. Je proto lepší otevřít si více stránek a porovnávat údaje i s vašimi poznámkami nebo s informacemi z různých knih a skript. Pokud, píšete referát osobně doporučuji informace psát podle sebe. Ano většina učitelů nepozná, že jste 5 odstavců okopírovali, i když tvrdí, že ano, ale jde o to, že každý píše a mluví jinak. Tím pádem může být článek napsaný způsobem, kterým byste ho vy nikdy nenapsali. O to hůř se vám bude text číst nebo nebudete schopni obhajovat určité informace, protože by nemusely být dostatečně vysvětleny. Doporučuji okopírovat daný odstavec pořádně si ho přečíst, vyházet nepodstatné informace a většinu vět si přepsat podle sebe. Důležité informace pořádně pospat, vysvětli a vytvořit si třeba i shrnutí v podobě jednotlivých bodů. Čím víc budete text upravovat tím lépe se vám budou informace pomatovat a poté i snadněji učit a prezentovat před třídou. Také je lepší brát informace z několika stránek, a pokud někde najdete lepší vysvětlení, využít ho. Pro mě osobně je vhodné kombinovat internet, knihy, poznámky ze sešitu, učebnici a poznatky od druhých. Dále velice dobře pomáhají různé dokumenty a videa. Převážně pokud píšete o nějaké známé osobě nebo o nějaké památce. Navíc se vide, dají dobře využít jako součást referátů nebo prezentace.

Taháky

  • Telefon - Telefon je nejčastější způsob u opisování kdy. Aby vám ho učitel nesebral, je nejlepší mít telefon schovaný pod stehnem.
  • Penál - Velice dobře se taháky schovávají do penálu a pokud máte počmáraný penál, můžete si některé názvy nebo roky schovat mezi vaše kresby. Nejlepší je mít černý penál a na něj informace propiskou napsat. Pokud by někdo penál nezkoumal, má malou šanci, že si toho všimne.
  • Propisky - Většina lidí využívá taháky napsané drobným písmem a lepí je na propisky. Také ovšem existují propisky, které v sobě mají schované lepící štítky a dají se zastrčit zpátky do propisky.
  • Pošta a sociální sítě - Jednou z nejpoužívanějších metod je posílání si vzkazů pod lavicí. V dnešní době se ovšem více využívají mobilní telefony, sociální sítě a fotoaparáty.
  • Prostor třídy - Velmi dobře se dá využít celkový prostor třídy, můžete si některé názvy nebo obrázky schovat po třídě tak ab y šli vidět jen pro vás a pokud máte učitele, který neustále sedí za počítačem, můžete si něco nalepit na jeho počítat a ti co budou v první lavici, můžou posílat formace dále dozadu.
  • Dalším mým oblíbeným způsobem je psaní na lavici tužkou. Informace se dají dobře napsat tužkou a pak vygumovat, díky čemuž na to nikdo nepřijde. Také si můžete některé poznámky napsat na židli spolužáka, který sedí před vámi.
© 2019 Krása a životní styl podle Hanky. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.