Rétorika 4. část - Neverbální komunikace
Neverbální komunikace
Nejvýstižnější charakteristikou mimoslovní komunikace je řeč těla: pohyby a postoje, které člověk při komunikaci používá a které doplňují komunikací slovní.
- Pohyby těla, výrazy tváře 55%
- Hlas, jeho síla, rytmus, výška 38%
- Slova 7%
Mimika - lidská tvář sděluje emocionální stavy, vyjadřuje vzájemné postoje, poskytuje zpětnou vazbu.
Primární emoce - velmi úzce souvisí s temperamentem
- Štěstí X neštěstí
- Strach a bázeň X pocit jistoty
- Radost X smutek
- Klid X rozčilení
- Zájem X nezájem
Sekundární emoce - odraz situace, její složitosti (radost, překvapení a dojetí zároveň) respektování společenské situace, odraz zdravotního - jsou snadno ovlivnitelné kulturním prostředím, výchovou, společenskými pravidly.
Extrovert - dobře vysílá mimické informace, má menší schopnost je přijímat
Introvert - ( kamenná tvář) schopen velmi dobře dešifrovat mimické informace druhého
Mimické zóny obličeje
- Obočí a čelo (výrazný projev překvapení)
- Oblast očí (výrazný projev strachu a smutku)
- Dolní oblast obličeje a ústa (výrazný projev štěstí)
- Obličej jako celek - výrazný projev rozčilení
Proxemika - komunikace formou přibližování a oddalování - horizontální proxemika, sympatická vzdálenost - ovlivněna temperamentem, národností, etnickým původem, věkem, povahou, setkání.
Proxemický tanec - při setkání lidí s výrazně odlišnou představou sdílení osobní a sociální zóny můžeme sledovat jejich téměř nepřetržité přibližování a oddalování (kompromis je téměř nemožný) znalost proxemiky se může stát nástrojem taktiky při vyjednávání (demonstrace)
Vertikální proxemika - výška očí komunikujících partnerů
Haptika - bezprostřední dotyk, podání ruky, objetí, poplácání (může mít přátelský i nepřátelský charakter, má komunikační i symbolický význam)
Kontakt přenáší správu o
- Působení tlaku
- Působení tepla a chladu
- Vlivu podnětů, které působí bolest
- Smyslu pro vibrace
- Podání ruky - lidská ruka dokáže přenášet přesné odrazy myšlenek a pocitů, dokonce i podvědomých (historie podání ruky - nejsem ozbrojen, čestné slovo, zdvořilostní akt)
Informace získané z podání ruky
Vzhled ruky - lidé hrdí na vzhled své ruky jsou také hrdí na svou práci
Hmatový vjem stisku - měl by odpovídat vnějšímu projevu, kterým si přejeme působit, potvrzuje příslušnost k určitému druhu povolání
Stupeň suchosti či vlhkosti - obavy
Síla stisku - nezájem nebo zastrašení
Délka trvání kontaktu - krátká je chápana jako nedostatečný zájem, delší většinou přijímána pozitivně, dlouhotrvající vyvolává rozporuplné pocity
Styl uchopení ruky - tendence pokusu ovládnout druhého, spolupracovat nebo podřídit se
Posturologie - řeč fyzického postoje, držení těla, polohová konfigurace (stůj rovně, když s tebou mluvím)
Kinezika - zabývá se pohybem těla, pohyblivou aktivitou: v období zvýšeného psychického napětí roste i počet pohybů, různé nálady uvádějí do pohybu různé skupiny svalů.
Bodové činnosti - pokývnutí hlavou, podání ruky
Pohybové pozice - pohyb při setkání, loučení (rituály)
Pohybová prezentace - celková pohybová aktivita ve společnosti
- Nestačí vnímat jen konkrétní pohyb, ale také to, co mu předchází a co následuje, soulad X nesoulad pohybů, synchronizace, koordinace pohybů lidí ve skupině: pohyby lidí jsou přesně zkoordinovány s jejich hlasovými projevy
Gestika - zaměření na pohyby paží a rukou (gesta jsou historicky starší než řeč) není možné se vyjadřovat bez gestikulačního projevu, gesta mají tzv. dotvořivou sílu - ve funkci doprovodné (demonstruje nebo znázorňuje) a ve funkci substituční (nahrazuje)
- Někdy se setkáme s protichůdností slov a gest - nepříjemný pocit z komunikace, ironie, lhaní či skrývání, pokus o získání výhody
- Vědomé a nevědomé používán gest
- Etnické vlivy na gestikulaci - Ital - živá gestikulace, výbušnost v povaze, Arab - obvyklá gestikulace celým tělem, Angličan - drobná gestikulace rukou pouze od zápěstí, zdrženlivost
Řeč očí a pohledů - oči mají velký informační rozsah. Představují přijímač i vysílač informací.
Efekty oční komunikace
Černé brýle - čím menší zrakový kontakt, tím nepříjemnější pocity druhé osoby - ta méně mluví, tvoří kratší a úsečnější věty.
Tajnosti - lidé, kteří něco nechtějí nebo nesmí říct, korigují svoji pohledovou aktivitu (např. při jednání mezi dvěma skupinami - při snaze něco utajit více pohledů mezi vlastní skupinou, méně k partnerské skupině)
Účastnost - projevujeme celou sérií neverbálních projevů (pokývnutí hlavy, úsměv, přitakání), ale velmi důležité je i množství pohledů na řečníka a naopak na posluchače.
Odhled řečníka jinam může navodit pocit nezájmu, nechuti, bezvýznamnosti či nepříjemnosti tématu, ale také podcenění posluchače, ignorace nebo skryté nepřátelství.
Úprava zevnějšku - nejen způsob oblečení, účes, líčení ale také úprava prostředí, ve kterém člověk žije, pracoviště... silně souvisí s věkem člověka především v oblasti oblékání (znatelné období puberty)
Chronemika - pozor na to, jak dlouho mluvíte, máte-li vymezený čas na svůj projev, měli byste ho dodržet, tedy nepřekročit ani svůj projev neuspěchat.
- Dlouhé projevy unavují, běžný člověk udrží plnou pozornost několik sekund, běžnou pozornost cca 20min, proto je nutné projev např. něčím zpestřit.
- Může napomoci prezentace, pohyb, diskuze, hra - záleží ovšem na tom, na co se řečník cítí a co je vhodné vzhledem k předmětu projevu.
- Na konci projevu nezapomínejte ponechat čas na případnou diskusi - je to i pro vás zpětná vazba, signál toho, zda posluchače vaše řeč zaujala, zda pro ně byla přínosem, zda o ní přemýšlejí.
Mimoslovně komunikační "hry"
- Usuzování o charakteru osobnosti
- Neverbální signály dávají první obraz partnera, dominuje prvotní zařazení (sympatický X nesympatický)
- Očekávání prvotní představy - podle významu vztahu a míry intimity předmětu jednání, podle významu komunikačního partnera (jak významnou osobností je), situační podmínky a očekávání výsledku
- Postupně si člověk koriguje svoji první představu, ale první dojem dlouhodobě přetrvá
Bloky a bariéry
- Neverbálními projevy dáváme najevo postoj k přijímané informaci
- Bariéry = gesta a pohyby, které vyjadřují obranné postoje (založení paží, zkřížené nohy)
- Bloky = pomůcky, předměty z okolí, slouží k "pomoci v obraně" (tmavé brýle, noviny, hraní si s tužkou)
Přesilové hry
- Prakticky nikdy neexistuje situace ideální jednací rovnováhy, každý z partnerů komunikace je něčem "silnější" a v něčem "slabší" = silnější v tom, co může ovládat (plně nebo lépe než partner)
- Např. prostorové umístění (pracoviště, kancelář, předem připravená jednací místnost) včetně způsobu jednání ve stoje či vsedě, společenské postavení a prestiž osoby nebo osob, zvolený čas jednání, výška postavy, volba osobního prostoru, ovládání a příprava vhodných či potřebných gest, pohybů, postojů - náznaky nadřazenosti apod.
Udržování rovnováhy
- Při jakémkoli setkání uskutečňuje každý z partnerů jeden ze tří záměrů
- Ovládnout/podřídit se (zdánlivá ztráta může být perspektivní výhodou) / spolupracovat
- Komunikace je možná jen tehdy, kdy dojde k jakési "tiché dohodě" = snaha o vyrovnání individuální představ o mimoslovních projevech komunikace.
Nejčastější neverbální zlozvyky
- Upravování oděvu, vlasů, vousů
- Pohrávání si se šperky, příliš častá kontrola času
- Poklepávání nohou nebo prsty o stůl, časté zvedání ukazováčku
- Škrabání na hlavě, kousání nehtů
- Pohupování se na špičkách
- Strkání rukou do kapes
- Hledání v papírech